loopbaanadvies

Het Persoonlijk Actieplan voor Nieuwe Werkers in de dop

Een superbaan en HNW. Als coach van Career & Kids begeleid ik o.a. cliënten naar een nieuwe baan.

Een superbaan en HNW. Als coach van Career & Kids begeleid ik o.a. cliënten naar een nieuwe baan. Afgelopen week had ik een dol enthousiaste cliënte aan de telefoon; ze heeft een superbaan gevonden met ideale omstandigheden. Ze krijgt een contract voor gemiddeld 18 uur per week en kan grotendeels vanuit huis werken. Het is de bedoeling dat ze eens in de twee weken een ochtend naar kantoor komt voor contact en werkoverleg met collega’s. Voor de rest mag ze helemaal zelf bepalen wanneer en waar ze gaat werken, thuis, op kantoor of op een andere locatie. Ze wordt dus een echte ‘Nieuwe Werker’.

HNW werkt niet automatisch
Nadat ik haar natuurlijk uitgebreid had gefeliciteerd, vroeg ik haar hoe ze Het Nieuwe Werken allemaal dacht te gaan combineren met haar privésituatie. Hoezo? vroeg ze. Nou, gaf ik aan, jouw huis is niet zo heel groot, de computer staat in de woonkamer, je vriend werkt in ploegendiensten en is dus vaak overdag thuis en jouw dochtertje wordt groter en gaat steeds minder overdag slapen. Even keek ze mij twijfelend aan. “Tja, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht”.

Thuiswerken moet thuis ‘passen’

Het Nieuwe Werken is nieuw en leuk maar het moet wel passen bij jouw prive-omstandigheden of je moet de voorwaarden/faciliteiten ervoor creëren. Toch kan ik mij voorstellen dat bijvoorbeeld thuiswerken (als een van de manieren van HNW) niet voor iedereen even goed werkt. Heb je geen goede ruimte om geconcentreerd te werken, dan is werken op een flexplek of op kantoor misschien toch een beter alternatief. Ik heb zelf kantoor aan huis, maar ook ik moet soms aan man en kids aangeven; ‘jongens; de deur van mijn kantoor is dicht dus mama is NU aan het werk!’

Persoonlijk Actieplan voor De Nieuwe Werker
In coachingsgesprekken en workshops over het combineren van werk en gezin, besteden wij veel aandacht aan het stellen van prioriteiten. Dat is al een hele uitdaging voor mensen die op basis van het ‘Oude Werken’ werken. Voor Nieuwe Werkers is dit vaak een nog grotere uitdaging. Privé en werk lopen meer en meer door elkaar. Het is wennen om op een andere manier prioriteiten te stellen. Waar leg je voor jezelf de grenzen? Binnenkort ga ik dus samen met mijn cliënte een plan van aanpak opstellen; het persoonlijk actieplan voor de “Nieuwe Werker”. Daarin zal zij keuzes moeten maken en doelstellingen voor werk en prive gaan opstellen. Wanneer wil zij bijvoorbeeld thuis en op locatie werken en wanneer is het tijd voor het gezin en voor haarzelf? Welke afspraken maakt zij met haar vriend over de nieuwe taakverdeling thuis en over hoe het er in huis aan toegaat als zij thuis aan het werk is en hij ook thuis is. Hoe gaat zij om met telefoontjes en emails in de avond en in het weekend? Wat wil ze met HNW wel maar wat wil ze zeker NIET?

Belang van zelfmanagement
Naast het bepalen van keuzes en prioriteiten is het van belang om je activiteiten zowel werk als prive daadwerkelijk in te plannen. In onze coachingstrajecten gebruiken wij hiervoor vaak een zgn. homeplanner. Met HNW zijn echter niet alle activiteiten meer zo gemakkelijk in de agenda (homeplanner) te blokken. Er is discipline nodig om de weegschaal niet of naar privé of naar werk te laten doorslaan. Die homeplanner moeten we overigens misschien maar eens ‘work/life-planner’ gaan noemen. Tijd kun je niet managen, jezelf wel. Zelfmanagement (een mooie tegenhanger van timemanagement) wordt niet voor niets als een van de belangrijkste eigenschappen gezien voor de medewerker van de toekomst.

Een paar tips
Misschien krijg je als je start met HNW last van uitstelgedrag, heb je moeite met prioriteren of voel je je soms eenzaamheid.
Goed zelfmanagement bestaat uit praktische tools en vaardigheden, maar ook uit regelmatige zelfreflectie.
1. Maak een planning voor zowel je werk- als je privé activiteiten;
2. Doe één ding tegelijk en houd je aandacht bij die activiteit;
3. Zorg dat er voor je kinderen gezorgd wordt als je aan het werk bent en zet je telefoon op stil tijdens een middagje speeltuin;
4. Mis je het persoonlijke contact met collega’s? Ga skypen op het moment dat je vroeger een face-tot-face overleg zou hebben ingepland;
5. Mis je inspiratie? Spreek dan af bij een ontmoetingsplek zoals Seats2Meet of Swunghouse;
6. Wees reëel; zet een werkdip om in een prive-activiteit waar je juist energie van krijgt. Daarna kun je er met die werktaak weer volop tegenaan en ben je aan het einde van de dag productiever;
7. Na een half uurtje hardlopen kun je weer frisser nadenken. Een moment met je kinderen geeft je een ontspannen gevoel, je hoeft er geen schuldgevoelens van te krijgen; normaal stak je die tijd immers in filerijden;
8. Vraag jezelf zo nu en dan af; werkt HNW voor mij en mijn gezin en zo niet, wat en hoe zou je dit kunnen veranderen?

Alle Nieuwe Werkers in de dop, veel succes gewenst! Heb jij als al ervaren Nieuwe Werker nog een goede tip, laat het dan even weten.
Mariëlle Leunen

One thought on “Het Persoonlijk Actieplan voor Nieuwe Werkers in de dop

Plaats een reactie