werkende vrouw

Alle werkende moeders zijn vrouwen, maar niet alle werkende vrouwen zijn moeders

#WWVW Wat Werkende Vrouwen Willen was al snel Trending Topic op 14 mei. Het onderwerp leeft (nog steeds)

#WWVW Wat Werkende Vrouwen Willen was al snel Trending Topic op 14 mei. Het onderwerp leeft (nog steeds) meer dan ooit. Mooie publiciteit o.a. in P&Oactueel. We werden uitgenodigd voor een debat op de Vrouw & Carriere beurs. In totaal waren er
265 a4tjes met tweets, dat is echt veel. Er kwamen veel positieve reacties, maar ook sommige negatieve reacties vooral “waarom geen werkende ouders of vaders”. Echter alle werkende moeders zijn vrouwen, maar niet alle werkende vrouwen zijn moeders. Nog steeds blijkt dat vrouwen gemiddeld al bij hun eerste baan 2,7% minder verdienen, dat oploopt naar gemiddeld 9%. Slechts 19% van de topposities in Nederland zijn in handen van vrouwen. In geen enkele lijst van invloedrijke, succesvolle en vermogende vrouwen staat een Nederlandse vrouw.

Wat Willen Werkende Vrouwen?
Op de Facebook pagina bleek vooral dat flexibiliteit, vrijheid, uitdaging, en waardering hoog scoorden. Minstens evenveel verdienen als mijn mannelijke collega kreeg geen enkele stem, evenals betaald ouderschapsverlof, niet alles loopt perfect en begrip van mijn collega’s.

Hier volgt een klein overzicht van een aantal tweets:

  • Maar beste resultaat is pas wanneer een #wwvw actie niet meer nodig is, anno 2012
  • De sleutel naar succes is vrouwen in het DNA van je organisatie
  • een must-be trending topic in hedendaags HRM beleid!http://ow.ly/aU7hE <– onze blog! HET IS VIJF VOOR 12!
  • Denk dat ik de enige ben die de meeste wensen overdreven vind:#eigenkeuze=eigenverantwoordelijkheid
    #WWVW is dat allebei 80% het nieuwe anderhalf verdienersmodel wordt
  • Kijken naar context is zoeken naar kracht http://ow.ly/aU3we #wwvw
  • #WWVW is dat allebei 80% het nieuwe anderhalf verdienersmodel wordt
  • de term papadag in de prullenbak en mamadag ook
  • wat ik niet begrijp is dat we allemaal nog zaken als kinderopvang aan vrouwen koppelen. Wat werkende OUDERS willen – daar gaat t om!
  • Als werkende vouw heb ik veel over voor mijn werk, werkgever en collega’s. Mag ik hetzelfde terugverwachten? #wwvw
  • ‘Werk en zorg combineren’ heeft met werkende ouders m/v te maken. Stigmatiserend om met ‘sexe’ te associeren. 2/2
  • Echte kerels twitteren vandaag met #wwvw . Ga naarhttp://ow.ly/aSA6e en lees over context en kracht!
  • Wordt het niet eens tijd om de financiële winst (ca. 40 MILJ) van gelijke kansen voor vrouwen te benadrukken?
  • Wat ik als werkende vrouw zou willen is dat de inzichten uit Vrouwen en Ambitie van Anna Fels, uitgangspunt zouden worden voor beleid#WWVW
  • #wwvw: Werkende vrouwen?: serieus genomen (willen) worden is serieus meedoen: niet alleen een leuke baan: investeer in je ontwikkeling!
  • Wat werkende vrouwen willen is niet betutteld of gestigmatiseerd worden, maar gerespecteerd worden vr hun #waardengedrevenkeuzes #wwvw #in
  • #wwvwOp 14 mei staat de werkende vrouw in de spotlights. Omdat het nodig is!
  • Topinitiatief #wwvw

Glazen Roltrap gesignaleerd
Feit blijft dat er nog steeds een Glazen Plafond is, dat er nu ook al een Glazen Roltrap is gesignaleerd. Ik gooi er nog een nieuwe bij: de Glazen werkvloer. Vrouwen gaan massaal werken maar het stokt op de werkvloer, daar zakken ze als het ware massaal doorheen door tal van redenen. Nederlanders ervaren de combinatie van werk en privé als een zware last: slechts 8% vindt hun leven goed in balans. Mensen met een baan van meer dan 28 uur per week én kinderen in de basisschoolleeftijd vinden deze combinatie buitengewoon ingewikkeld. Gemiddeld genomen geldt dit voor ruim een op de drie werknemers. Vier op de vijf werknemers denkt baat te hebben bij preventieve externe ondersteuning en begeleiding om een goede balans te realiseren tussen werk en privé. De overgrote meerderheid (69%) van de werknemers vindt dat de werkgever hieraan financieel zou moeten bijdragen. Dit vinden zowel mensen mét als zonder kinderen. Hier valt nog veel te winnen. En waarom; omdat het rendeert voor werkgevers om te investeren in vrouwen. Vrouwen worden steeds invloedrijker en onafhankelijker. Vrouwen bepalen grotendeels hoe we ons geld en onze tijd uitgeven. ‘female touch’ is de sleutel naar succes voor organisaties. Succesvolle organisaties snappen wat werkende vrouwen willen (#wwvw). Ze geven vrouwen een volwaardige plaats in hun organisatie.
Daarom gaan we door met de female touch. En in tijden van crisis is het goed om dat te begrijpen als werkgever. We hebben al veel gewonnen, maar al valt nog veel meer te winnen. Bij werkgevers, bij de overheid, aan de keuketafel en (zoals een aantal tweets ook aangaven: eigen keuze = eigen verantwoordelijkheid) bij de vrouwen zelf.

Wat Werkende mannen Willen
Kortom onze actie wordt vervolgd……….kijk alvast op Facebook WWMW: Wat Werkende Mannen Willen, benieuwd of dat ook een trending topic wordt  of er verschillen zijn. Doe je mee? Like ons op Facebook Wat werkende Mannen Willen en hou twitter in de gaten. Deze zomer wordt er hard gewerkt een een fantastische follow up. Ondertussen zijn er tal van organisaties die onze twitter actie hebben aangegrepen om te onderzoeken wat ze concreet nog kunnen doen om de ‘female touch’ optimaal te kunnen benutten in hun bedrijfsvoering.  We vinden het dan ook fantastisch dat organisaties ons al gevraagd hebben een debat hierover te willen leiden, dat doen we graag, en vol overgave en passie.

Chantal Evers four months
Jolanda Holwerda Lof
Dorinde Brands
Annemie Schuitemaker Career & Kids en Career & Live

One thought on “Alle werkende moeders zijn vrouwen, maar niet alle werkende vrouwen zijn moeders

Plaats een reactie