loopbaan check

Talent & passie, óók bij middelbare schoolkeuze

Een dag uit het leven van een kindercoach Vanmorgen had ik een gesprek in groep 8. Een aantal

Een dag uit het leven van een kindercoach

Vanmorgen had ik een gesprek in groep 8. Een aantal leerlingen volgt morgen een proefles, de komende weekenden staan open dagen gepland en begin februari wagen ze zich aan de Eindcito. Spannend! Want, binnen de mogelijkheden van je passende niveau, waar kun, en misschien wel moet, je op letten als je gaat kiezen voor de middelbare school? Je vrienden, de fietsafstand, het mooie gebouw, de gave locatie van het kamp? Of heel anders, je persoonlijkheid, talenten en dromen? Ik zou voor het laatste gaan. Ieder kind heeft zijn eigen unieke persoonlijkheid. En ook iedere school heeft een eigen signatuur en sluit daarmee meer of juist minder aan op dat unieke persoontje! Grote of kleine school, scholengemeenschap of categoraal, klassikaal les of zelfstandig werken, extra aandacht voor cultuur of sport, formele of informele omgang tussen leerling en docent?

Kindercoach Jose Nanningaasfoto JoseWat bepaalt de keuze?

Ik werd als 11 jarige aangetrokken door de vrijheid en zelfstandigheid van het Montessori onderwijs; zelf bepalen wanneer je huiswerk en proefwerken maakt! Dat klinkt leuk, maar het ging vooral over zelf verantwoordelijk zijn. Toen wist ik nog niet dat ik 30 jaar later een boek zou schrijven over het versterken van zelfvertrouwen en zelfverantwoordelijk gedrag bij kinderen. Ik wist wel dat ik die eigen verantwoordelijkheid wilde dragen, en ik merkte dat ik de diversiteit aan leerlingen leuk vond in tegenstelling tot een aantal andere scholen waar in mijn ogen iedereen zich hetzelfde kleedde en dezelfde hobby’s had. Hoe kies je dan?, aldus groep 8. Eerder hadden ze hun antwoorden beschreven op de vragen:

Wie ben ik? waarbij we keken naar: persoonlijke en sociale talenten – interesses, hobby’s en passie – gezin, familie en sociale relaties – waarden en normen – overtuigingen – minder sterke eigenschappen – onzekerheden.

Wat kan ik? over: overige talenten (sportief, creatief, muzikaal, intellectueel) – vaardigheden – kennis – ervaring – prestaties.

De vraag Wat wil ik? was aan de beurt. Dennis gaf een prachtig antwoord: “Ik wil een school die klopt met Wie ik ben en Wat ik kan”.

De logische vervolgvraag: “Hoe weet je dan of het klopt?”.  We waren het er over eens dat goed oriënteren betekent: open dagen bezoeken, proeflessen bijwonen, websites bekijken, leerlingen spreken, op een doordeweekse dag een kijkje nemen.  Een brainstorm leverde een reeks aandachtspunten op waar je tijdens die activiteiten op kan letten. Iedere leerling kon vervolgens zijn Wie ben ik? en Wat kan ik? hierop afstemmen en maakte twee toppen 5.

Dennis deelt:

IK WIL

  • muziek maken, het liefst in de schoolband
  • ruimte, ik hoop grote lokalen
  • proefwerken verspreid over het jaar (geen proefwerkweken)
  • me thuisvoelen
  • veel over techniek leren.

IK VIND HET BELANGRIJK DAT

  • docenten aardig en geïnteresseerd zijn
  • docenten slim zijn en boeien
  • je leerlingen uit andere klassen kent
  • je je mening mag geven
  • iedereen mag zijn zoals hij is en dat er niet gepest wordt.

Hoe maak je nu samen die keuze?
Met dit lijstje op zak gaat hij, net als zijn klasgenoten, de komende weken zijn indrukken zorgvuldig en kritisch verwerken. Ik nodig alle ouders en verzorgers uit om vandaag of morgen het schrijfblok te pakken en samen met je kind Wie ben Ik? Wat kan ik? en Wat wil ik? te beantwoorden.

Sowieso een mooi, open en eerlijk gesprek toch?

José Nanninga

eigenaar, docente & (kinder)coach & jouw talent, een coachingbureau voor kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar

als docente verbonden aan het Atma Instituut als docente Kindercoaching.

4 thoughts on “Talent & passie, óók bij middelbare schoolkeuze

Plaats een reactie